Скарги на операції американських військових щодо впливу з використанням Facebook і Twitter викликали стурбованість у Білому домі та федеральних агентствах.
Представник Пентагону заявив, що інформаційні операції збройних сил мають проводитись відповідно до відповідних законів та політики. (Пабло Мартінес Монсівайс/AP)
Пентагон замовив масштабну перевірку того, як він веде таємну інформаційну війну після того, як великі компанії соціальних мереж виявили та відключили підроблені облікові записи, підозрювані в тому, що ними керують військові США, порушуючи правила платформ.
Колін Каль, заступник міністра оборони з політичних питань, доручив військовим командуванням, які проводять психологічні операції в Інтернеті, надати повний звіт про свою діяльність до наступного місяця після того, як Білий дім і деякі федеральні агенції висловили занепокоєння з приводу спроб маніпуляцій Міністерства оборони. аудиторій за кордоном, за словами кількох чиновників із міністерства оборони та адміністрації, знайомих із цим питанням.
Минулого місяця інтернет-дослідники Graphika та Стенфордська інтернет-обсерваторія розкрили інформацію про те, що в останні роки Twitter та Facebook видалили понад 150 фіктивних персонажів та медіа-сайтів, створених у Сполучених Штатах. Хоча дослідники не приписують підроблені облікові записи американським військовим, два чиновники, знайомі з цим питанням, заявили, що Центральне командування США (Centcom) входить до тих, чия діяльність піддається ретельній перевірці. Як і інші люди, опитані для цього звіту, вони говорили за умов анонімності, щоб обговорити делікатні військові операції.
Дослідники не уточнили, коли відбулися видалення, але ті, хто знайомий із цим питанням, сказали, що це сталося протягом останніх двох чи трьох років. За їхніми словами, деякі з них були недавніми і стосувалися постів літа, в яких просувалися антиросійські наративи з посиланнями на «імперіалістичну» війну Кремля в Україні та попередження про прямий вплив конфлікту на країни Центральної Азії. Примітно, але було виявлено, що вигадані персонажі, які використовують тактику, яку використовують такі країни, як Росія та Китай, не користувалися великою популярністю, а відкриті акаунти насправді залучали більше послідовників. Centcom зі штаб-квартирою в Тампі займається військовими операціями у 21 країні Близького Сходу, Північної Африки, Центральної та Південної Азії. Прес-секретар цієї організації відмовився від коментарів.
Бригадний генерал Патрік Райдер, прес-секретар Пентагону, заявив у своїй заяві, що інформаційні операції збройних сил «підтримують наші пріоритети національної безпеки» і мають проводитись відповідно до відповідних законів та політики. "Ми віддані забезпеченню дотримання цих гарантій", - сказав він.
Представники Facebook та Twitter відмовилися від коментарів.
Згідно зі звітом дослідників, видалені облікові записи включали вигаданий медіа-сайт перською мовою, на якій розміщувався контент, скопійований з «Голосу Америки» і «Радіо Вільна Європа», що фінансується США. Інший, за його словами, був пов'язаний із нікнеймом у Твіттері, який у минулому стверджував, що діє від імені Centcom.
Згідно зі звітом, один фальшивий аккаунт опублікував підбурювальний твіт, у якому стверджувалося, що родичі померлих афганських біженців повідомляли про повернення тіл з Ірану з відсутніми органами. Твіт посилався на відео, яке було частиною статті на веб-сайті, пов'язаному з військовими США.
Centcom не прокоментував, чи були ці облікові записи створені його персоналом чи підрядниками. Якщо буде показано, що твіт про вилучення органів належить Centcom, сказав один із представників міністерства оборони, це буде «абсолютним порушенням доктрини та практики навчання».
Незалежно від звіту, The Washington Post дізналася, що у 2020 році Facebook відключив вигаданих персонажів, створених Centcom для протидії дезінформації, що розповсюджується Китаєм, яка передбачає, що коронавірус, відповідальний за пандемію covid-19, був створений у лабораторії армії США у Форт-Детрік, штат Меріленд. За словами офіційних осіб, псевдопрофілі активні у групах Facebook, які спілкувалися арабською, фарсі та урду, використовувалися для поширення правдивої інформації з Центрів з контролю та профілактики захворювань США про походження вірусу в Китаї.
Використання урядом США ерзац-акаунтів у соціальних мережах, хоч і дозволене законом і політикою, викликало суперечки всередині адміністрації Байдена, оскільки Білий дім наполягав на тому, щоб Пентагон роз'яснив і виправдав свою політику. Білий дім, такі агенції, як Державний департамент, і навіть деякі чиновники в Міністерстві оборони, були стурбовані тим, що політику протидії трактують надто широко. Це дозволяє використовувати тактику, яка навіть якщо використовується для поширення правдивої інформації, ризикує підірвати довіру до США, заявили кілька офіційних осіб США. .
"Наші противники діють виключно в інформаційному просторі", - сказав другий високопоставлений представник міністерства оборони. «Дехто вважає, що ми не повинні робити нічого таємного в цьому просторі. Однак поступатися супротивникові у цій сфері було б нерозумно. Але нам потрібні сильніші політичні бар'єри».
Прес-секретар Ради національної безпеки, що входить до складу Білого дому, відмовилася від коментарів.
Каль представив свій огляд на віртуальному засіданні, скликаному Радою національної безпеки, заявивши, що хоче знати, які типи операцій були проведені, на кого вони націлені, які інструменти використовують і чому воєначальники обрали цю тактику. та наскільки вони ефективні, заявили кілька офіційних осіб.
По суті, повідомлення було таким: "Ви повинні пояснити мені, чому ви робите такі речі", - сказав один із представників міністерства оборони.Політика та доктрина Пентагону не заохочує поширення брехні, але конкретних правил, які зобов'язують використовувати правдиву інформацію для психологічних операцій, немає. Наприклад, військові іноді використовують художню літературу та сатиру з метою переконання, але загалом повідомлення мають ґрунтуватися на фактах, заявили чиновники.
У 2020 році представники Facebook і Twitter зв'язалися з Пентагоном, щоб висловити стурбованість щодо фальшивих облікових записів, які їм доводилося видаляти, оскільки вони підозрювали, що вони пов'язані з військовими. Тим літом Девід Агранович, директор Facebook по боротьбі з глобальними загрозами, розмовляв з Крістофером С. Міллером, тодішнім помічником директора зі спеціальних операцій/конфліктів малої інтенсивності, який займається політикою впливу «м'якою силою», попередивши його, що якщо Facebook може їх ідентифікувати, то й супротивники в уряді США теж. Про це стверджують кілька людей, які були при цій розмові.
«Його думка, — сказав один із очевидців, — була така: «Хлопці, вас спіймали. Це проблема."
Перш ніж Міллер встиг вжити заходів, його призначили головою іншого відомства Національного контртерористичного центру. Потім відбулися листопадові вибори, і в адміністрації Трампа минув час для вирішення цього питання, хоча Міллер дійсно провів останні кілька тижнів президентства Дональда Трампа як виконуючий обов'язки міністра оборони.
Президент Байден (праворуч), міністр оборони Ллойд Остін (ліворуч) та голова Об'єднаного комітету начальників штабів генерал Марк А. Міллі присутні на церемонії в Пентагоні, присвяченій пам'яті жертв 11 вересня. (Лі Фогель/Блумберг)
Минулого року, коли до влади прийшла нова адміністрація, Агранович із Facebook зробив ще одну спробу. Цього разу він направив свою скаргу заступнику радника президента Байдена з національної безпеки в галузі кібербезпеки Енн Нойбергер. За словами людей, знайомих із біржею, Агранович, який працював у Раді національної безпеки при Трампі, сказав Нойбергеру, що Facebook видаляє підроблені акаунти, бо вони порушують умови обслуговування компанії.
Облікові записи були легко виявлені Facebook, який після російської кампанії з втручання у президентські вибори 2016 року розширив свої можливості щодо виявлення фіктивних персонажів та сайтів. У деяких випадках компанія видаляла профілі, які, мабуть, були пов'язані з військовими, які розповсюджують інформацію, яку фахівці з перевірки фактів вважали неправдивою, сказала людина, знайома з цим питанням.
Агранович також розмовляв з офіційними особами у Пентагоні. Його повідомлення було таким: «Ми знаємо, що робить Міністерство оборони. Це порушує наші правила. Ми забезпечуватимемо дотримання нашої політики», і тому «Міністерство оборони має припинити це», — сказав офіційний представник США, поінформований з цього питання.
У відповідь на побоювання Білого дому Каль наказав провести перевірку операцій військової інформаційної підтримки, тому Пентагон називає психологічні операції.За результатами перевірки зроблено висновок про те, що політика, навчання та нагляд потребують посилення, а координація з іншими агентствами, такими як Державний департамент та ЦРУ, потребує зміцнення, за словами офіційних осіб.
Перевірка також показала, що хоча були випадки, коли військові поширювали фіктивну інформацію, вони були результатом неадекватного нагляду за підрядниками та навчанням персоналу, а не системними проблемами, заявили чиновники.
За словами двох офіційних осіб, керівництво Пентагону мало що зробило з результатами цієї перевірки до того, як Graphika та Стенфорд опублікували свій звіт 24 серпня, який викликав шквал новин та питань до військових.
Випускники армійських психологів отримують значки наприкінці польових навчань із написом «Переконання, зміна, вплив». (Сінтія Макінтайр/Форт Хантер Ліггетт зі зв'язків із громадськістю)
Державний департамент та ЦРУ стурбовані застосуванням військовими такої тактики. Держдепартамент попередив міністерство оборони: «Не псуйте наших політичних зусиль, використовуючи фальшиві облікові записи, ми не хочемо, щоб нас вважали творцями хибних масових повідомлень», — розповів один із співробітників міністерства оборони.
Представник держдепартаменту сказав про це так: «Взагалі кажучи, ми не повинні використовувати ту саму тактику, яку використовують наші супротивники, бо суть у тому, що ми маємо моральну перевагу. Ми є суспільством, побудованим на певному наборі цінностей. Ми просуваємо ці цінності по всьому світу, і коли ми використовуємо таку тактику, це просто підриває наші аргументи про те, хто ми є».
Психологічні операції з просування американських наративів за кордоном не є чимось новим для збройних сил, але популярність західних соціальних мереж по всьому світу призвела до розширення тактики, включаючи використання штучних персонажів та зображень, які іноді називають «дип фейками». Логіка полягає в тому, що погляди, висловлені, скажімо, афганською жінкою чи іранським студентом, могли б бути переконливішими, ніж якби вони були відкрито нав'язані урядом США.
За словами офіційних осіб, більшість військових операцій з надання впливу мають відкритий характер, просуваючи політику США на Близькому Сході, в Азії та інших місцях під власним ім'ям. За їхніми словами, є вагомі причини для використання таємної тактики, наприклад спроба проникнути в закриту терористичну чат-групу.Ключовим питанням для високопоставлених політиків є визначення того, чи приносять результати військові таємні операції потрібний результат. «Чи варто сік вичавлювати? Чи має наш підхід потенціал для окупності інвестицій, на який ми розраховували, чи він просто створює більше проблем?» — сказав один високопосадовець, знайомий із цією проблемою.
У звіті Graphika і Stanford говориться, що таємна діяльність не мала великого впливу. Він зазначив, що «переважна більшість переглянутих постів і твітів» отримали «не більше кількох лайків чи ретвітів», і лише 19% вигаданих облікових записів мали понад 1000 передплатників. "Показово, - йдеться у звіті, - що двома найбільш популярними активами в даних, наданих Twitter, були відкриті акаунти, які публічно заявляли про зв'язок із збройними силами США".
Таємні операції з впливу відіграють певну роль у підтримці військових дій, але вони мають бути обмеженими і здійснюватися під «нав'язливим наглядом» з боку військового та цивільного керівництва, сказав Майкл Лампкін, колишній високопосадовець Пентагону, який відповідає за політику інформаційних операцій: «Інакше ми ризикуємо нажити собі більше ворогів, аніж друзів».
За матеріалами Вашингтон пост